D66 en VVD bepleiten formatiegesprekken via informateur

In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen opperde Marijke-Gommans-Dane, fractievoorzitter D66, om de formatiegesprekken na de gemeenteraadsverkiezingen te laten verlopen via een externe informateur. Jauharina Oelfke-Ten Seldam, fractievoorzitter van de Ambachtse VVD, omarmde dat voorstel om het vervolgens gezamenlijk te bepleiten tijdens het duidingsdebat over de uitslag van de gemeenteraadsverkiezingen.

© Fractie VVD

Onpartijdigheid

Na de vorige gemeenteraadsverkiezingen (2018) nam de lijsttrekker van de grootste partij het voortouw om deze gesprekken te voeren. 'We vinden dat onwenselijk, omdat de gespreksleider - ongeacht van welke partij deze komt - dan een eigen belang heeft in deze verkennende gesprekken,' aldus Marijke (D66). 'Door iemand van buiten de Ambachtse politiek aan te stellen als informateur kunnen alle partijen in vertrouwen met deze persoon spreken. De informateur zal de bevindingen in openbaarheid rapporteren, waardoor het formatieproces ook transparanter wordt voor Ambachters.'

Overeenkomsten op de inhoud