Aat Ouwerkerk koninklijk onderscheiden voor zijn verdienste

Maandagavond 28 maart nam de gemeenteraad van Hendrik-Ido-Ambacht afscheid van de raadsleden die de daaropvolgende woensdag niet direct opnieuw benoemd worden tot raadslid. Op deze manier nam de raad ook afscheid van VVD raadslid Aat Ouwerkerk. Aat werd door de online aanwezige burgemeester Heijkoop geprezen als een eigenzinnige liberaal die een belangrijk deel van het collectieve geheugen van de raad was.

© VVD HIA

Staat van verdienste

In de raadzaal werd Aat benoemd tot lid van de Orde van Oranje-Nassau door locoburgemeester Flach, die hem de onderscheiding opspeldde. Hij lichtte toe dat Aat sinds 2002 actief is voor de gemeenteraad in Ambacht. 'Als Aat ergens het belang van inziet, dan laat hij dat niet los. Hij zet zich in voor een goed resultaat voor Ambacht. Daarnaast is Aat een fervent pleitbezorger van regionale samenwerking in de raad en blijft hij koersvast. Ongeacht of hij vanuit de coalitie of oppositie opereerde, hij bleef bij zijn inhoudelijke standpunten. Aat is een door de wol geverfde politicus die altijd pleit voor kwaliteit in Ambacht.'

Maat in de raad

Daarnaast sprak fractievoorzitter Jauharine Oelfke-Ten Seldam Aat toe. 'Mijn maat in de Raad: Aat,' begon Jauharina. 'De fractie van de VVD heeft veel profijt gehad van jouw ruime ervaring in de politiek. Voor ons was jij naast collega ook onze mentor en coach. Namens onze fractie wil ik jou van harte bedanken voor jouw tomeloze inzet voor onze fractie en voor Ambacht.'

Afscheid als raadslid, niet van de raad

Hoewel Aat deze avond formeel afscheid nam als raadslid namens de VVD, neemt hij daarmee geen afscheid van de raad. Op woensdagavond 30 maart wordt hij opnieuw benoemd tot burgerraadslid voor de Ambachtse VVD.