Ambachtse VVD klaar voor samenwerking met SGP-ChristenUnie, Gemeente Belangen en CDA

De komende vier jaar zal de Ambachtse VVD samen met de SGP-ChristenUnie, Gemeente Belangen en CDA deelnemen aan de coalitie. Dat maakten de vier partijen op vrijdag 24 juni 2022 bekend. De laatste periode dat de VVD deel uitmaakte van de coalitie was 2006-2010.

© Pareltjes | Fotografie

Onderhandelingen

De afgelopen weken hebben de onderhandelingen plaatsgevonden en is er op constructieve wijze gewerkt aan een coalitieakkoord. Fractievoorzitter Jauharina Oelfke-Ten Seldam licht toe: "het was een intensieve periode met wekelijke meerdere en soms stevige gesprekken. Daardoor zijn we erin geslaagd om verschillen in standpunten te overbruggen. We zijn ervan overtuigd dat we het geluid van onze kiezers goed naar voren komt." Dit coalitieakkoord wordt op maandag 4 juli aangeboden aan de gemeenteraad.

Wethouder

Tijdens de raadsvergadering worden ook de wethouders en nieuwe raadsleden geinstalleerd. Namens de Ambachtse VVD zal Jauharina Oelfke-Ten Seldam als wethouder deelnemen aan het College. Zij heeft inmiddels acht jaar ervaring als raadslid en is klaar voor deze nieuwe stap. Jauharina: "een raadslid geeft richting en controleert de uitvoering van het College. Na acht jaar als raadslid is het een mooie stap om verantwoordelijkheid te nemen voor die uitvoering." Door haar nieuwe functie als wethouder, moet Jauharina het fractievoorzitterschap en haar raadszetel opgeven.

Nieuwe fractievoorzitter

De fractie van de Ambachtse VVD heeft besloten om Daan van den Wollenberg, de nummer 2 op de lijst, te benoemen tot nieuwe fractievoorzitter. Daan: "samen met Kim en Aat zijn we een gedreven team om in Ambacht een liberaal geluid te laten horen. Ik ben hen erkentelijk voor het vertrouwen om het voorzitterschap in te mogen kleden." De vrijgekomen raadszetel zal worden opgevuld door Aat Ouwerkerk. De fractie wordt vanaf de installatie op 4 juli aanstaande gevormd door Daan van den Wollenberg, Kim Verlijsdonk en Aat Ouwerkerk.