Duidingsdebat: meer mogelijkheden op zondag.

In de laatste raadsvergadering voor het zomerreces werd het nieuwe coalitieakkoord 'Samen voor Ambacht' aangeboden aan de raad. Tijdens de ingelaste raadsvergadering van deze maandagavond kregen alle partijen de mogelijkheid om duiding te geven aan het nieuwe akkoord.

Een evenwichtig akkoord

Fractievoorzitter Daan van den Wollenberg memoreerde kort de informatie- en formatieperiode. Die gesprekken kenmerkte zich door de open en constructieve houding van de onderhandelende partijen. Natuurlijk zijn er principiƫle verschillen o.a. aangaande de zondagsrust, maar daar heeft de coalitie een goed compromis voor gevonden.

Een aantal elementen waar de Ambachtse VVD verheugd over is:

• Het akkoord biedt ruimte voor opening van het binnenzwembad op zondag en creĆ«ert ruimte voor evenementen op zondag;
  • We zetten in op een effectievere aanpak van de bekende jeugd- en vuurwerkoverlast. Daarvoor nemen we alle aspecten van het veiligheidsdomein onder de loep om de meest effectieve capaciteiten uit te breiden;
  • Het oplopende tarief in de hondenbelasting wordt afgeschaft. Iedere hond wordt vanaf heden even zwaar belast;
  • We houden aandacht voor sport en beweging voor jong en oudl
  • De gemeente gaat actiever sturen om schuldenproblematiek terug te dringen;
  • We investeren in de verkeersveiligheid van alle deelnemers en passen zo nodig de verkeerssituaties daarop aan;
  • Het bedrijventerrein De Sandeling wordt gerevitaliseerd;
  • We zetten in op een snelle doorstroom van verkeer, lobbyen voor een tweede viaduct over de A16 en lobbyen om de brug over de Noord gesloten te houden voor (plezier)vaart tijdens de spits;
  • Het akkoord faciliteert alle vormen van mobiliteit, maar waakt tegelijkertijd voor botsing met de bestaande parkeernormen in woonwijken; en
  • We zetten in op een nieuwe bestuurscultuur om alle raadsfracties beter te betrekken bij de besluitvorming.

Debat

Het debat dat daarop ontstond richtte zich voornamelijk op de verruiming van de mogelijkheden op zondag. Een aantal partijen bevroeg de Ambachtse VVD hoe de verruimde mogelijkheden voor het binnenzwembad en de evenementen op zondag zich verhouden tot het gesloten blijven van de winkels. Daarnaast vroeg men of de kermis naar oordeel van de VVD geopend kan worden in Ambacht.

Daan lichtte toe dat de afgelopen jaren niets mogelijk was op zondag. Dat is het vertrekpunt in de onderhandelingen. Natuurlijk streeft de VVD individuele vrijheid na, zodat eenieder zelf kan kiezen hoe de zondag in te kleden. Maar in verhouding tot hoe de situatie in Ambacht was, is dat voor nu een te grote stap gebleken. Dat de exploitant van het zwembad nu de mogelijkheid krijgt om op zondag het binnenbad te openen, zullen veel Ambachters waarderen. Tegelijkertijd was het organiseren van een evenement in Ambacht niet altijd aantrekkelijk, omdat de omzet gerealiseerd moest worden op vrijdagen en zaterdagen. Juist op zondagen hebben mensen tijd om een evenement te bezoeken. Nu een evenement op alle weekdagen welkom is in Ambacht, maakt dat het aantrekkelijker om iets te organiseren in Ambacht en daardoor wordt het dorp levendiger.

Vanzelfsprekend zou de kermis wat de VVD betreft op zondag open mogen, maar de raad beslist niet over individuele evenementen. Evenals het sluiten van een woning of het instellen van een gebiedsverbod, is dat de bevoegdheid van de burgemeester. Overigens gaf de burgemeester in zijn toelichting aan dat hij, naast de impact op de omwonenden, ook de standpunten van de politieke partijen meeweegt in de beslissing of een evenement passend is. Gezien het brede draagvlak daarvoor heeft de Ambachtse VVD vertrouwen in de komst van evenementen op zondagen in Ambacht.