Ambachtse VVD: financiën opvang Oekraïense vluchtelingen moet op orde.

In de commissievergadering van woensdag 21 september meldde burgemeester Heijkoop dat het geraamde budget om Oekraïense vluchtelingen op te vangen op het cruiseschip wordt overschreden met €500.000,-. Bovendien ligt het verzoek op tafel om deze opvang te verlengen tot na januari 2023.

Voor de Ambachtse VVD is het verklaarbaar dat de geraamde- en werkelijke kosten niet overeenkomen, omdat de opvang indertijd op stel en sprong georganiseerd moest worden. Vanzelfsprekend zijn destijds alle zeilen hebben bijgezet om de vluchtelingen uit Oekraïne op een menswaardige manier op te vangen. Maar de burgemeester een forse overschrijding van de geraamde kosten meldt, rijst de vraag wie die lasten gaat dragen? Fractievoorzitter Daan van den Wollenberg vroeg daarom opheldering van de burgemeester welk financieel risico Ambacht daarmee op dit moment loopt en hoe dit zich kan ontwikkelen in geval van een verlenging van de opvang.

In de beantwoording gaf de burgemeester aan dat er zowel naar het Rijk als de regio wordt gekeken om de kosten op te vangen. Hoewel burgemeester Heijkoop verlenging van de opvang van Oekraïense vluchtelingen wil steunen, zegde hij toe dat eerst de financiële verantwoording op orde moet zijn voordat gesproken wordt over verlenging.