Ambachtse VVD tevreden over betrokkenheid ouders in aanpak overlast.

Afgelopen week werd in de raadzaal gesproken over het veiligheidsbeleid. Hierin worden de aanpak van jeugdoverlast en probleemjongeren als belangrijke aandachtsgebieden genoemd. "De afgelopen tijd hebben we regelmatig aandacht gevraagd voor de aanpak van overlast gevende jongeren en vuurwerkoverlast," stelt fractievoorzitter Daan van den Wollenberg. "De inzet van politie en handhaving is deel van de oplossing, maar we moeten de jongeren in Ambacht ook iets te bieden hebben. Beide aspecten worden ingevuld."

Rol ouders

Eerder vroeg de Ambachtse VVD naar de rol van ouders in de aanpak van jeugdoverlast. Burgemeester Heijkoop gaf aan dat de politie inmiddels een goed beeld heeft van de overlast gevende jongeren. Zij kunnen binnenkort een brief van de burgemeester en een huisbezoek van de wijkagent verwachten. "We zijn tevreden met de voortvarendheid van het College op dit gebied," aldus Daan.

Vuurwerkoverlast

De aanpak van vuurwerkoverlast komt niet terug in het beleidsplan. "Het vuurwerkseizoen lijkt weken geleden alweer begonnen te zijn in ons dorp, wij vernemen graag welke actie de burgemeester onderneemt," stelde Daan. In reactie gaf burgemeester Heijkoop aan dat de vuurwerkoverlast de aandacht heeft. Het blijft lastig om daders op heterdaad te betrappen. De politie intensiveert landelijk en regionaal de opsporing naar en inbeslagname van vuurwerk. Daardoor moet de beschikbaarheid van vuurwerk afnemen. Vooralsnog zijn reminder meldingen van vuurwerkoverlast dan vorig jaar. Daan: "een afname van meldingen lijkt een positief signaal, maar minder meldingen betekent niet dat er minder overlast is. Er kan ook sprake zijn van verminderde meldingsbereidheid. Deze ontwikkeling volgen we nauwlettend."