Erkenning en waardering voor Ambachtse veteranen

Tijdens de raadsvergadering van 7 december sprak de raad, op initiatief van de Ambachtse VVD, over de opening van een Witte Anjerperkje in Ambacht. "Een Witte Anjerperkje symboliseert de erkenning en waardering van veteranen," licht fractievoorzitter Daan van den Wollenberg de motie toe. "In Ambacht waarderen we de inzet van alle generaties veteranen. Door een Witte Anjerperkje te openen in de gemeente, maken we die waardering zichtbaar en tastbaar in de openbare ruimte." Het perkje moet tijdens Veteranendag 2023 worden geopend.

Maatschappelijke betrokkenheid

In de uitwerking wordt de gemeenschap van Ambachtse veteranen betrokken voor de definitieve locatie en vormgeving van het Witte Anjerperkje. Daarnaast adviseert het Historisch Genootschap Hendrik-Ido-Ambacht het College over de verbintenis met de geschiedenis van Ambacht. Bovendien wordt basisscholen de gelegenheid geboden om het perkje met hun leerlingen in te richten als maatschappelijke leeractiviteit. "Op die manier maken we de verbinding tussen de waardering voor Ambachtse veteranen, onze lokale geschiedenis en de jongere generaties," vervolgt Daan.

Witte anjers voor de burgemeester

In de raadsvergadering spraken alle fracties hun steun uit voor de motie van de Ambachtse VVD. Daarop reikte Daan een boeket witte anjers uit aan burgemeester Jan Heijkoop. "We zijn heel blij met de unanieme steun in de raad. Daarmee spreekt de raad de erkenning van en waardering voor onze veteranen uit. Het boeket symboliseert die waardering. Deze dragen wij aan u over, zodat het College deze waardering komend voorjaar door kan geven aan de Ambachtse veteranen."