Ambachtse VVD tevreden met verdubbeling capaciteit BOA's

Tijdens de raadsvergadering van 16 januari sprak de raad over de eerste wijziging op de begroting voor 2023. Daarmee wordt geld beschikbaar gemaakt voor de ambities van het coalitieakkoord. "De Ambachtse VVD heeft het afgelopen jaar voortdurend aandacht gevraagd voor de aanpak van overlast in het dorp," stelt fractievoorzitter Daan van den Wollenberg. "Met deze begrotingswijziging maakt de raad onder andere geld vrij om het aantal BOA's in Ambacht te verdubbelen. Daar zijn wij tevreden mee, omdat BOA's nu vaker de straat op kunnen." Bovendien hebben BOA's ook een taak om Fixi-meldingen van inwoners af te handelen. "De meldingen die inwoners doen, moeten snel opgepakt en afgehandeld worden. Deze uitbreiding helpt daarbij."

Politiecapaciteit

Naast de uitbreiding van het aantal BOA's wil de Ambachtse VVD ook de capaciteit van de politie vergroten. "De Ambachtse VVD wil de wijkagent terug in de wijk," zegt Daan. Volgens burgemeester Heijkoop kampt de politie echter landelijk met personele krapte, waardoor uitbreiding pas op termijn mogelijk wordt. Op dit moment willen de burgemeester en de politie zich wel inspannen om de wijkagenten minder in te zetten voor nooddiensten, zodat zij vaker de wijk in kunnen. "Die personele krapte is een groot knelpunt, dus we waarderen het dat de burgemeester en politie blijft kijken naar oplossingen die op dit moment wel kunnen," besluit Daan.