Ambachtse VVD: vóór steun aan Turkije en Syrië, maar niet van gemeentegeld

Naar aanleiding van de aardbevingen in Turkije en Syrië, heeft de gemeenteraad op 6 maart beslist om €32.000,- te doneren aan het VNG Fonds. De VVD is vóór steun aan de getroffen gebieden, maar ziet daarin geen rol ziet voor gemeentes.

Nederland levert steun

“Het is terecht dat de wereld zich inspant om de slachtoffers te helpen. Iedereen hoopt dat zij hun leven zo goed als mogelijk kunnen herpakken,” stelt fractievoorzitter Daan van den Wollenberg. Bij internationale crisis is de Rijksoverheid aan zet. Zij heeft direct reddingsteams gestuurd en €10 miljoen aan steun toegezegd. “De gemeente is er voor lokale zaken als woningbouw, de openbare ruimte en sociale voorzieningen. Internationale hulpverlening is daar geen onderdeel van.”

Vertrouwen in samenleving

Er zijn veel initiatieven vanuit de samenleving om te steunen, zoals het doneren van geld of hulpgoederen. “Via die initiatieven kan iedere Ambachter direct naar wens en vermogen bijdragen aan de steun,” vervolgt Daan. Wat ons betreft hoort een overheid zich niet te bemoeien met wat de samenleving zelfstandig organiseert. Wij hebben vertrouwen in de samenleving. Dat deze initiatieven er zijn, toont dat de gemeente zich daar niet in hoeft te mengen.

Eigen afweging

De keuze van andere gemeentes vindt de Ambachtse VVD niet relevant. “Ambacht moet een eigen afweging maken. Natuurlijk zijn wij vóór steun aan de slachtoffers. Tegelijkertijd moeten we reëel zijn dat de gemeente een lokale functie heeft. Laat de internationale steun aan de Rijksoverheid en gebruik het lokale gemeenschapsgeld op een zorgvuldige manier lokaal.”