Ambachtse VVD: verduurzaming voor meer huishoudens bereikbaar

Tijdens de raadsvergadering van 3 april werd gestemd over gemeentelijke duurzaamheidsleningen voor Ambacht. De Ambachtse VVD is tevreden over het voorstel. VVD-raadslid Aat Ouwerkerk licht toe: “We hebben het idee eind vorig jaar al geopperd. Wethouder Lafleur omarmde dat direct, maar moest het ambtelijk laten uitwerken. We zijn tevreden dat dit snel gelukt is, zodat inwoners er ruim voor de wintermaanden mee aan de slag kunnen.”

Toegankelijk voor meer Ambachters

Afgelopen jaar zagen veel Ambachters hoge energierekeningen ontstaan. “Men zoekt wel naar oplossingen om de rekening te verlagen, zoals zonnepanelen, isolatie of een warmtepomp, maar dat zijn vaak kostbare investeringen,” zegt Aat. Landelijke stimuleringsregelingen ondersteunen veelal huishoudens met een lager inkomen. “Middeninkomens komen daardoor klem te zitten, omdat velen van hen de benodigde investering ook niet kunnen betalen.” De gemeentelijke duurzaamheidslening is bedoeld voor huishoudens die op landelijke regelingen geen aanspraak kunnen maken. “Daarmee wordt verduurzaming van de eigen woning voor meer Ambachters bereikbaar,” zegt Aat.

Lening, geen subsidie

Het aangevraagde bedrag moet terugbetaald worden aan de gemeente. “We vinden het belangrijk dat deze doelgroep meer mogelijkheden krijgt, maar dat hoeft wat ons betreft niet in de vorm van een subsidie. De gemeentekas is ook niet toereikend om subsidies te verstrekken. Door leningen te verstrekken, kan de gemeente toch veel inwoners helpen. De keuze en afweging om gebruik te maken van een dergelijke lening blijft bij de inwoners,” besluit Aat.