VVD-wethouder Oelfke-ten Seldam wil halvering hondenbelasting

Vanaf 2025 wordt de hondenbelasting voor hondeneigenaren in Ambacht met 20% gereduceerd. In 2026 volgt nog een reductie, waardoor hondeneigenaren vanaf dan bijna de helft minder betalen dan het huidige tarief. Dat voorstel doet VVD-wethouder Jauharina Oelfke-ten Seldam aan de gemeenteraad bij de herziening van het hondenbeleid. “Met het voorstel krijgen de uitlaat- en losloopgebieden een kwaliteitsimpuls en wordt de overlast van hondenpoep tegengegaan. Dat kunnen we op termijn realiseren met de helft van het huidige tarief,” aldus wethouder Oelfke-ten Seldam.

© Pareltjes Fotografie

Herzieningen hondenbeleid

Bij haar aantreden kondigde de VVD-wethouder al aan om het hondenbeleid en de bijbehorende belasting tegen het licht te houden. Op enkele plaatsen bleek kwaliteitsverbetering van de uitlaat- en losloopgebieden wenselijk en er is behoefte aan een hondenspeeltuin in Ambacht. De kwaliteitsverbetering wordt betaald uit de geïnde hondenbelasting van 2024 en deels uit de belasting van 2025. "Dat maakt het mogelijk om de hondenbelasting in twee stappen te verlagen tot ongeveer de helft van het huidige tarief in 2026, zodat de lasten voor onze inwoners zo laag mogelijk blijven," licht wethouder Oelfke-ten Seldam toe.

Voorstel naar de raad

Op maandag 6 mei beslist de gemeenteraad over het voorstel. Omdat meerdere partijen, waaronder de Ambachtse VVD, zich de afgelopen tijd hebben uitgesproken voor de verlaging van de hondenbelasting, ziet de wethouder die beslissing met vertrouwen tegemoet. "Met dit voorstel houden we straten en bermen schoon, krijgen uitlaat- en speelgebieden een kwaliteitsimpuls en wordt de belasting op termijn bijna gehalveerd. Hondenbezitters krijgen zo meer kwaliteit én een lagere hondenbelasting."