Onderhandelaars Ambachtse VVD aan het woord

Namens de Ambachtse VVD namen Jauharina Oelfke-Ten Seldam en Daan van den Wollenberg deel aan de coalitieonderhandelingen. In het interview met Ambacht.net wordt hen gevraagd terug te blikken op de onderhandelingen en het resultaat.

© Pareltjes Fotografie

Dit keer werkte de gemeenteraad van Ambacht voor de eerste keer met een informateur. Dat is volgens Jauharina en Daan een goede werkwijze gebleken, omdat het voor een onafhankelijke gespreksleider eenvoudiger is om de mogelijkheden te vinden om partijen constructief aan tafel te krijgen.

Inhoudelijk was met name de zondagsrust een punt van discussie. Voor de VVD is een principieel voorstander voor de vrijheid van eenieder om de dagen van de week in te vullen zoals hij of zij dat graag wil. Als men de zondagsrust in acht wil nemen, dan kan dat; die vrijheid is er. Maar de voorkeur van de één zou geen beperking moeten vormen voor de keuze van een ander. Hier heeft de coalitie een compromis gevonden: op zondag kan het binnenzwembad open en komt meer ruimte voor evenementen, maar de winkels blijven gesloten. Voor een gemeente als Ambacht is dat een behoorlijke stap voor de mogelijkheden op zondag.

Het volledige interview is terug te lezen via deze link.